תלמידים ומורים בתכנית השאלה תשפ"ד – ההרשמה תפתח ב-1 באוגוסט.  נא לא להרשם לפני תאריך זה.

החינוך עובר לענן

פלטפורמות של חינוך על ענן פרצו בסערה לחיי ילדינו ומוריהם ומאפשרים להם לנהל את כל תכניות לימודיהם דרך המסך, לרבות גישה ישירה לספרי הלימוד. פלטפורמות אלה הביאו עימן נגישות, שיתופיות ושקיפות, שכעת זמינים יותר מאי פעם במערכי הלימוד של מערכת החינוך בישראל.

ייתכן שרובנו לא הבחנו בכך, אבל מתחת לאפנו מתחוללת לאחרונה אחת מהמהפכות הגדולות והמשמעותיות בתולדות מערכת החינוך הישראלית לדורותיה. 20 שנה בדיוק חלפו מאז השקת התכנית המדוברת “מחשב לכל ילד” שהוכרזה בשנת 1996, וכעת, כשאנו נמצאים עמוק בתוך עידן הטאבלטים והסמארטפונים שמחליפים את המחשב הנייח הקלאסי, נראה כי המהפכה הדיגיטלית קרובה להשלמתה. פלטפורמות של חינוך על ענן פרצו בסערה לחיי ילדינו ומוריהם ומאפשרים להם לנהל את כל תכניות לימודיהם דרך המסך, לרבות גישה ישירה לספרי הלימוד. פלטפורמות אלו הביאו עמן נגישות, שיתופיות ושקיפות, שכעת זמינים יותר מאי פעם במערכי הלימוד של מערכת החינוך בישראל.

ראשית, כדי להפנים את גודל השינוי, רצוי להבין לעומק את ההוויה של מערכת פלטפורמה עננית ואת זווית הראיה החדשה שהיא יוצרת. המהות במקרה הזה איננה תלויה בזהות החברה הטכנולוגית שתעשה זאת, משום שהפעם יישומים כגון גוגל ודומיו הם רק על תקן כלי במשוואה הזו. המהות האמיתית טמונה בכך שבתי הספר עצמם הפכו להיות הפלטפורמה, בזמן שהתלמידים והמורים הם היוזרים.

שני היוזרים הנ”ל, התלמידים ומוריהם, נהנים במסגרת החינוכית שבענן מיתרונות רבים. לפני הכל, מדובר במשקל פיזי כבד שיורד מגב התלמידים (סל ספרי הלימוד המודפסים שוקל כיום קרוב ל-5 ק”ג בממוצע), בחסכון אקולוגי בנייר ובחסכון כלכלי (אין עלויות הדפסה ושכפול ובהתאם להנחיות משרד החינוך ספרים דיגיטליים זולים בכ-50% ממחירי ספרים מודפסים). כמו כן, מדובר על מערכות שהן מאוד גמישות וידידותיות למשתמש: הן מאפשרות הטענה קלה ומהירה וכבר מותקנות “בילט אין”, הן לא מחייבות קניית חומרה ספציפית, הן ניתנות להפעלה מכל מכשיר אופציונאלי כדוגמת טבאלט, טלפונים חכמים, מחשבים וכו’ (מתחבר לנטייה הרווחת כיום בעולם המערבי של “”Bring Your Own Device) וכיאה ל”פלטפורמה בתנועה” הן מתעדכנות ומשודרגות באופן תדיר. אך יותר מכל אלו, הן הביאו איתן 3 יתרונות עיקריים:

התוכן והנגישות אליו – כנראה שזו הנקודה המרכזית והחשובה מכולן. במסגרת פלטפורמת הענן ניתן ליהנות בכל מקום מגישה ישירה לכלל עולמות התוכן הרלוונטיים הללו, און ליין ואוף ליין, כדוגמת ספרי לימוד דיגיטליים מתקדמים, תכנים שיוצרו על ידי המורים, שיעורי בית, משימות ומבחנים, תרגול עצמי, שיתוף תכנים בין מורים, אשכולות למידה וכו’. אם עד כה המורה או תלמידו נשאו עמם חלק מהתכנים בתצורות אכסון שונות ולעיתים מסורבלות, כגון ספרים ומחברות, דיסק און קי, מחשב, חומרים במייל וכו’, וכך היה קיים עבורם קושי טכני מסוים בנגישות להכל, אז כעת בזכות הענן, התוכן תמיד יימצא עמנו. מציאות זו מאפשרת גמישות רבה, שבמסגרתה יוכלו התלמידים ומוריהם לעבוד מכל מקום אשר הם יחפצו בו (כולל בסיטואציות למידה לשעות חירום, שרלבנטיות מאין כמוהן למציאות הישראלית), כך שהתוכן לא ייאבד או יישכח, הכל מקוטלג ואיתנו. במילים אחרות – תם עידן תירוצי “הכלב אכל לי את שיעורי הבית”.

מערכת הענן מאפשרת אופציות שיתוף תוכן, שיכולים להתחיל מרמת המיקרו של התלמיד ולצמוח לרמות המאקרו הרחבות יותר – מהכיתתית, דרך השכבתית, הבית ספרית והעירונית, ועד לרמה הכלל ארצית.

כך, נוצרה בפנינו זירת שיתוף ארצית למורים. כעת, באפשרותו של כל מורה לבדוק מה הקולגות שלו עושים ולשתף בכך את תלמידיו בלחיצה פשוטה. החשיפה ברזולוציה הנרחבת והשיתוף, מובילים למעגל קסמים שבו למורים קיימת אמביציה מיוחדת לייצר עוד ועוד תכנים ברמה גבוהה ונוצרת מגמה חיובית של הצפת תוכן איכותי. הפלטפורמה ניתנת גם לפילוח בתתי קטגוריות אחרות, כדוגמת תחומי לימוד וכן הלאה.

2. מידע על התלמיד ומעקב עבור גורמי החינוך השונים – במקרים רבים, הגורמים הפדגוגיים שמעל לרמת המורה מתקשים בתחזוק דרכי המעקב לגבי נתוני כלל תלמידיהם. לעיתים, הדבר מסתכם בקבלת נתונים על כמות ההיעדרויות והאיחורים של התלמידים, בזמן שמידע פרטני יותר יועבר ע”י המורים בצורה שהיא לרוב בלתי סדירה ולא עקבית (פגישות ומשובים תקופתיים למשל). לכן, פלטפורמת הענן מקלה על בתי הספר לרכז מכלול שלם ומסודר של מידע אישי און ליין על התלמידים ומוריהם, באספקטים שונים ומועילים של מעקב שלקו בחסר עד כה, התקדמות בקצב הלמידה, קשיים בנקודות ספציפיות, היסטוריית התלמיד, רמת התוכן, התקדמות בחומר הנלמד, הערכה וכו’. כך, בעזרת סט של דו”חות פדגוגיים וניהוליים, יוכלו גם הרכזים, המנהל ושאר הצוות הבכיר, לתפעל כלי בקרה איכותי ומעודכן לגבי מלוא הישגי תלמידיהם.

3. העשרה, עזרה ושיתופיות – פלטפורמת הענן מאפשרת לקיים מחוץ לשעות הלימודים פעילות און ליין מרחוק ולחזק בקרב הילדים את ערכי השיתופיות וההדדיות. כך, ניתן מכל מקום ובכל זמן ליצור קשר ישיר עם המורה, לערוך שיעורי עזר והעשרה אישיים או קבוצתיים, להקים קבוצות לימוד, לעבוד יחדיו על מסמכים משותף, לממש אפשרויות למידה שיתופיות ולמידה מבוססת פרויקטים (PDL) ומצדו של המורה להקל עליו בדרכי העברת הודעות, עדכונים וכדומה.

רבים מתנגדים להכנסת עולם המחשוב, המובייל והענן, לבתי הספר ולחינוך ילדנו. בעוד שיש להקשיב בתשומת לב לחששות אלה, ככל שנמהר לאמץ את הטכנולוגיות החדשות ונשכיל לכוון אותן לכיוונים הנכונים, כן ייטב.

המאמר פורסם במקור במגזין ענן של עיתון הארץ

מעוניינים לצרף את ביה"ס שלכם לתכנית השאלה דיגיטלית?
השאירו פרטים ונחזור אליכם

עוד באותו הנושא